Wat is er uniek?

Dat is precies wat mij verteld wordt op de kleuterschool van mijn wijk

Zo anders en uniek zal wat jullie doen dus wel niet zijn.

Het klopt dat het ervaringsgerichte onderwijs hier en daar is doorgedrongen in de ‘normale’ onderwijsnetten, en daar zijn we heel blij om. Maar het woord wordt niet zelden uitgehold door mensen die denken dat ze, omdat ze een kip meenemen in de klas, ervaringsgericht bezig zijn. Ervaringsgericht onderwijs gaat veel verder. Op elk niveau vertrekt het van een ervaring, werkt het naar een andere betekenisvolle ervaring toe. Ervaringen gaan over leven, over hoe je in dat leven staat, over wat je motieven zijn en wat de resultaten zijn van wat je doet. Hoe wijzen we bijvoorbeeld de twee hoofdrolspelers van ons theaterstuk aan als er zes kandidaten zijn? Hoe betalen we de grassen die nodig zijn om een lemen hut te bouwen?

Ervaringsgericht onderwijs is ook consequent. Het is niet alleen: “een grondige basiskennis met als extra een uniek systeem om te leren leren” zoals je bijvoorbeeld kunt lezen in de folders van het stedelijk onderwijs. Het is niet drie mogelijkheden krijgen en daartussen moeten kiezen. Of een vrij moment krijgen en als de tijd om is de boel moeten inpakken. Het is niet de illusie van een eigen inbreng, maar een voortdurend vraag-en-antwoord. Het samen interpreteren van elke vraag die door de leerling wordt gesteld en van elk antwoord dat gezamenlijk wordt gevonden. Bovendien kiezen we voor kleinschalig onderwijs (maximum 17 kinderen per leeftijd) zodat elk kind zoveel ruimte krijgt als het zelf aankan of wil innemen.